НТМ - Новини Твого Мiста

  • leftlayout Layout
  • rightlayout Layout
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Главная Ассорти Досвід. Задача для міської влади: з пункту А у пункт Б – швидко, безпечно, зручно, дешево…
Досвід. Задача для міської влади: з пункту А у пункт Б – швидко, безпечно, зручно, дешево… Печать E-mail
Рейтинг статьи: / 0
ХудшийЛучший 
10.04.2019 10:57

Реформа місцевого самоврядування, що тривалий час впроваджується урядом, покликана сприяти сталому розвитку на місцях за рахунок раціонального використання власних ресурсів. Важливим показником сучасного міста є забезпечення його мобільності – наскільки легко дістатися для життєво-необхідних об’єктів містянам. Ефективність такого показника залежить від багатьох складових, які цілком підконтрольні місцевій владі. Важливу роль у цьому відіграє саме міський транспорт 

Переваги маленького міста

Насправді у такому місті, як Нікополь, набагато легше організувати якісне транспортне обслуговування та налагодити високий рівень мобільності населення, оскільки відсутній ряд споконвічних проблем великих мегаполісів. Незначні відстані дозволяють формувати невелику кількість маршрутів. Відсутність пробок, навіть у пікові години – можливість для точного графіку руху, цьому також сприяє достатня наявність паркувальних місць, що не спричиняє заторів на проїжджій частині. На користь нікопольцям і відсутність комунального транспорту, оскільки немає внутрішньої конкуренції між приватними перевізниками, це також надає можливість місту самостійно обирати партнерів-перевізників на конкурсних засадах. Особливістю Нікополя є й те, що більшість великих підприємств піклуються про доставку своїх співробітників, забезпечуючи їх корпоративним транспортом, що дозволяє уникнути перевантаженості міських автобусів на початку та в кінці робочого дня.

Альтернатива міському транспорту

dosvid

Французький термінал

Якісне впровадження децентралізаційної політики може деякою мірою вирішити транспортне питання, оскільки передбачає наближення послуг до населення. Локалізований розвиток інфраструктури значно знижує транспортний попит, адже немає потреби нікуди їхати, якщо у районі є школа, дитячий садочок, амбулаторія, дозвільний центр, супермаркет тощо.

З ранньої весни до пізньої осені багато пасажирів надають перевагу міському транспорту на користь велосипедів. У Європі давно зробили ставку на популяризацію цього екологічного виду транспорту, і така стратегія сьогодні вже починає приносити свої дивіденди значним зменшенням викидів СО², розвантаженим міським транспортом, а для самих велосипедистів – економією грошей. Для нашого невеликого міста – ідеальний варіант – і здорово, і дешево, та найголовніше, це повинно бути безпечно, тому необхідний розвиток велосипедної інфраструктури. Комфортні пішохідні зони, які придатні для переміщення на підборах, з дитячими візочками та за будь-яких погодних умов також значно зменшують потребу у проїзді автобусом.

Кращі практики обслуговування

dosvid-validator

Скористайтеся терміналом, щоб сплатити проїзд

Серед українських міст майже немає таких, що могли б похвалитися відповідністю європейським стандартам послуги перевезення містян, навіть столичні перевізники не можуть тут бути прикладом, але все ж таки є ті, що намагаються модернізувати систему, покращити рівень сервісу у транспортній галузі. Наприклад, жителі Вінниці вже звикли пересуватися комфортним транспортом, адже ще 10 років тому місто провело транспортну реформу, у результаті якої було отримано 116 одиниць трамваїв від швейцарської компанії, створено муніципальний автобусний парк. При модернізації вже існуючого транспорту значну увагу приділяють його пристосуванню для перевезення маломобільних груп населення, людей з інвалідністю. Якісно покращили сервісне обслуговування: впровадили фірмовий одяг для водіїв, а у транспорті працює безкоштовний Wi-Fi.

Облаштовані зупинки, що укомплектовані розкладом. У місті розвивають велосипедну інфраструктуру. Нововведення впроваджуються завдяки Концепціі транспортного розвитку міста, прийнятої ще у 2008 році. Наразі проведений тендер на впровадження системи електронного квитка, право на виконання робіт отримала чеська фірма.

dosvid-MAN

Житомирські новенькі МАНи

dosvid-MAN-2

Житомирські автобуси брендовані та інклюзивні

У Житомирі крім того, що оновили автобусний парк вже встановили термінали у міському транспорті, тепер можна здійснити поїздку за безготівковий рахунок. Якщо пасажир хоче розрахуватися грошима – отримує квиток з касового апарату водія. Запроваджено проїзні картки на всі види транспорту у місті, які зчитують валідатори. Безлімітний проїзд на місяць коштує 140 грн., для студентів – 75 грн., учнівський квиток – 35 грн. Для запобігання можливості безоплатного проїзду встановлено по 2 камери у кожному автобусі – одна, направлена у салон, інша – на водійське місце. Таку систему тестують вже третій рік поспіль. На сьогодні Житомир співпрацює з одним з провідних банків країни по випуску нових, більш універсальних карток, всі збитки по виготовленню продукції несе банківський оператор, який згодом зароблятиме на комісії поповнення та рекламі за рахунок розповсюдження іміджевого продукту. У планах також випуск карток житомирянина для можливості забезпечення гарантованих державою пільг, адже поки що, навіть з установкою автоматичної системи обліку пасажирів, дану послугу не вдалося оптимізувати. Через такий значний недолік сьогодні цю систему не можна вважати ефективною реалізацією електронного квитка, хоча контроль за оплатою проїзду та відповідно доходи підприємства перевізника значно зросли. Але оскільки місто компенсує перевізнику проїзд пільговиків не згідно кількості, а згідно пробігу транспорту, то весь міський транспорт оснащений приладами GPRS- контролю.

dosvid-tkachukДмитро Ткачук, заступник Житомирського міського голови, очільник комісій виконавчого комітету: з безпеки дорожнього руху, з визначення перевізників на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування у місті Житомир:

– Реформа, яку ми провели у місті, мала декілька етапів. Найважливіші з них – це заснування Єдиного розрахункового центру для оплати роботи перевізників, створення диспетчерського центру для відстежування та контролю GPRS-обладнання, введення автоматизованої оплати проїзду. Ми оптимізували кількість транспортних одиниць відповідно пасажиропотоку кожного мікрорайону. Переглянули логістику маршрутів: довгі змінили на короткі без дублювання, але з меншим інтервалом часу, облаштували у центральній частині міста пересадкові хаби, де можна змінити автобус, що доставить до кінцевого місця призначення. Пасажири хвилювалися, що декілька пересадок здорожчить поїздку, але з е-квитком кількість пересадок значення не має, тому що він купується на місяць без обмеження кількості поїздок. Врешті-решт містяни оцінили нововведення, оскільки не витрачаючи зайвих грошей, вони значно економлять свій час, адже до потрібного пункту дістаються вдвічі швидше, ніж це було до реформи.

Транспортна реформа по-нікопольськи

Щороку місцева влада намагається робити кроки для покращення послуг перевезення нікопольців. Проводиться ремонт дорожнього покриття, минулого року оновили зупинки, підтримується їх санітарний стан, але маршрутних схем та розкладів все ж таки не вистачає, тим більше, що претендуємо на звання туристичного міста. Важливу роботу було проведено наприкінці 2018 року: силами громадськості дослідили та обрахували пасажиропотік на міських автобусах. За приблизними показниками за рік нікопольським транспортом користується 15 млн. 608 тис. пасажирів. З них близько 35% складають школярі та пільговики. Досліджено і затребуваність міських рейсів, що з 2019 року призвело до оптимізації маршрутної мережі до 76 транспортних одиниць для 750 оборотних рейсів. Незмінна залишилась кількість пільгових автобусів – символічно їх 13, адже саме питання компенсації забезпечення пільг з місцевого бюджету перевізникам завжди викликають багато питань та суперечок як зі сторони пільговиків, так з боку місцевої влади та депутатського корпусу. Воно й зрозуміло, адже лише у 2019 році на забезпечення пільгового проїзду передбачено 9 млн. грн. бюджетних коштів. Одна справа, що пільги гарантує держава, а забезпечуватись вони мають за рахунок місцевої скарбниці, інше ж питання – цільове використання грошей, коли немає механізму точного обліку пільгових пасажирів. Є сподівання, що вже незабаром бюджетні фінанси будуть використовуватись більш ефективно, адже ще у 2017 році міською радою було прийнято програму «Автоматизованої системи обліку оплати (АСОП) проїзду в міському пасажирському транспорті в м. Нікополі», кінцевий термін її виконання – 2020 рік. Така система не лише зможе прозоро та точно порахувати пільговиків, але й дозволить запровадити гнучку тарифну політику, адже ефективна система е-квитка передбачає орієнтування на довготривалу передплату – чим більша кількість поїздок сплачена, тим дешевше вони обходяться пасажиру. Транспортникам також має бути вигідно, оскільки кошти, отримані авансом, можна використовувати у реальному часі, а також немає потреби в утриманні цілого штату кондукторів. Для пільговиків запровадження АСОП – значне покращення якості обслуговування, адже вони зможуть їздити у будь-яких автобусах - з системою прозорого обліку принизливі пільгові маршрути автоматично стають непотрібними. Планувалося, що впровадження АСОП у Нікополі обійдеться бюджету – 900 тис. грн. У останньому кварталі 2018 року вже був проведений тендер з відбору інвестора для впровадження системи е-квитка. На надання послуги зголосився єдиний претендент київська фірма ТОВ «МД СОФТ», результати конкурсу обіцяли оголосити ще у січні, але поки що доля запровадження АСОП так і не визначена.

dosvid-bespalovЕкспертна думка:

Дмитро Беспалов, експерт з транспортного планування, моделювання та сталого розвитку мобільності міст, викладач кафедри міського будівництва Київького Національного Університету будівництва і архітектури (КНУБА), директор консалтингового агентства «А+С Україна»:

– У нас, як і раніше, немає попиту на якісний громадський транспорт. Серед причин: зростання рівня автомобілізації і відсутність у багатьох наших співвітчизників розуміння, як має виглядати сучасний громадський транспорт. Особливо це стосується людей, які ніколи не виїжджали за межі рідної країни або навіть міста. Вони просто не знають, чого вимагати від чиновників, тому вважають за краще або мовчки користуватися тим, що є, або збирати на власний автомобіль. Що можна порекомендувати сучасним містам: перш за все, вести послідовну політику в галузі транспортного планування та розвитку міської мобільності, узгоджену з очікуваннями місцевих жителів. Крім того, не завадить шляхом просвітницьких програм і власним прикладом стимулювати громадян до зміни режиму мобільності. Так, директор департаменту транспорту будь-якого міста не матиме авторитету у містян, якщо заявлятиме про слідування європейським пріоритетам, а насправді буде затятим автомобілістом.

Що до проблеми електронного обліку пасажиропотоку, то є різниця між е-квитком та електронним компостером, тобто можливістю сплатити проїзд платіжною карткою. Та система, що працює на сьогодні у Києві є імітацією е-квитка, оскільки обладнання фактично виконує функцію касового апарату з можливістю безготівкового розрахунку. Ефективна АСОП має інтегрувати всі види міського транспорту, стимулювати пасажирів до довгострокової інвестиції у транспортну систему - чим більше поїздок одночасно сплачує людина, тим їй має бути вигідніше. Разова поїздка має бути дорогою. Така картка потребує якісного маркетингу і має обов’язково бути у гаманці кожного містянина, як презентабельний місцевий сувенір. Важливо, щоб е-квиток дозволяв здійснити оплату проїзду абсолютно всім групам населення, включаючи пільгові категорії громадян, пенсіонерів тощо.

Хочеться сподіватися, що зрештою така корисна ініціатива, як АСОП, буде якісно втілена нікопольською місцевою владою, і ми вже менше ніж за рік зможемо оцінити всі переваги автоматичної системи обліку пасажирів у вигляді всіх заявлених зручностей та економії бюджетних коштів, які згодом можна буде витратити на розбудову пішохідної та велоінфраструктури, впровадження інструментів безпеки дорожнього руху, оновлення зупинок та транспорту, забезпечення екологічних програм, що значною мірою сприятиме сталому розвитку нашого міста.

dosvid-zupinka

Зупинка з квитковим терміналом у Страсбурзі

dosvid-zupinka-2

Зайців у європейських автобусах не зустрінеш

dosvid-tramvaj

У Страсбурзі пересуватися можна трамваєм, а можна велосипедом

dosvid-nizza-2

У Ніцці розвинена велосипедна інфраструктура

dosvid-nizza

У Ніцці треба пильно переходити вулицю, адже їхні трамваї  зовсім безшумні

dosvid-nizza-3

Гарна Ніцца і транспорт бездоганний

dosvid-velo

Автобусу і тролейбусу французи надають перевагу велосипеду

dosvid-transport

Європейський транспорт для нас виглядає як з майбутнього

 

Оксана ЛИМАР.

 

 

Статья предоставлена лучшей газетой Никополя — "Проспект Трубников". Свежий номер "Проспекта" Вы можете приобрести в точках продажи прессы или оформив подписку.

AddThis Social Bookmark Button
 

Нам интересно Ваше мнение по затронутой выше теме. А что думаете Вы? Ваши мнения лягут в основу нашей дальнейшей работы. Лучшие высказывания будут опубликованы в "Проспекте Трубников".

     Свежий номер уже в продаже

15-01

Посмотреть предыдущие выпуски

О нас

Если Вы нашли ошибку или несовпадение, выделите текст и нажмите "Shift"+"Enter"

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ